trefina

Alla inlägg under oktober 2010

Av Maywie - 26 oktober 2010 10:40

Jaa så det kan gå.  Som vi brukar så tog vi en promenad i går efter lunch. Solen skiner men det är kallt, någon +grad kanske. Tog bilen  till stan , 7 km dit , för vi skulle till apoteket parkerar utanför butiken Netto och går till apoteket. Går in var sin gång för vi har hunden med oss och innan vi går iväg pratade med en bekant en stund, så går vi till bilen för att lägga in apoteksvarorna i bilens bagage. Ja, så går vi vår promenad runt detta bostadsområde och kommer till en blomsterbutik och köper en rosaflammig begonia, fortsätter vår promenad och kommer så småningom tillbaka till bilen. Vi sätter oss i den och sätter på värmen för vi var frusna, åker hem. Stannar framför garageporten och ska ta opp nyckelknippan för att ta fram taggen så  man kan slå in koden och komma in. Men tji, ingen nyckelknippa letar kring förarsätet och alla fickor, ( obs! det var min mans Hans knippa alltså). Det samlades bilar bakom oss som skulle in och de tutade det var bara att backa därifrån, letade igen överallt , inga nycklar , så vi bestämde oss för att åka tillbaka till utgångspukten, Netto. vi delade på oss för att gå som vi gjorde tidigare fast åt var sitt håll och samma promenad, hunden fick jag ta med mig. Nu är det så här att jag läste en gång i dagspressen att vi kvinnor ska inte gå med böjt huvud för då är risken den att  vi lätt kan bli överfallna,  så sträck på nacken och titta med högburet huvud. Ja ja men i dett fall av letandet efter en nyckelknippa så  måste jag titta neråt. Hans och jag möttes igen men inga nycklar , han hade sagt från början att Netto tar vi sist och frågar om nycklar är inlämnade där. Gick tillbaka till bilen och jag gick in till butiken och frågade , JO DÅ nycklarna  fanns där ,oj vad glad jag blev. När jag kom till bilen grävde Hans för fullt där igen och han fick sina nycklar av mig. Han blev så glad också så han pussade mig. Varför gick vi inte in på Netto först så hade vi sluppit denna extra promenad.

 

 

        Det var i går, i dag har jag varit med om något annat som gjorde mig både ledsen och glad.  Vi har en inglasad balkong och nu har vi fått så mycke talgoxar som bl.a vill komma in på vår balkong när det finns andra balkonger som är öppna. Hans går ut när han ska röka och öppnar lite så röken går ut, så ställde han rutan lite på glänt så det skulle vädras. Nästa gång han skulle röka ropade han på mig att jag skulle komma och ta han om det här?  På golvet ligger det en talgoxe som om den dött , jag går in och hämtar ett hushållspapper för att fågeln , man ska inte ta i fåglar utan något slags skydd, de kan bära på någon sjukdom. Då rör fågeln på sig och jag håller den i handen men den ligger ändå stilla, jag prtar på den med ett finger och den rör sig men jag törs inte hålla ut den utaför balkongen för att se om den vill flyga den kanske faller till marken och dör, vi bor på åttonde våningen. Jag går ner på gården och jag masserar den på bröstet och pratar med den medan mina tårar rinner lite och säger att "du får inte dö " så börjar den flämta och röra mer på sig , jag ställer den i andra handen för att se om den vill flyga men den sjunker ihop. Då lägger jag ner den i handen på rygg igen och ger mer massage så börjar den röra på sig mer och mer och då ställer jag fågeln på hans ben igen , tror nog att den stod så i en minut sen lyfte talgoxen på sina vingar och flög till en balkong igen. Talgoxen var nog bara lite omtöcknad när han flugit mot rutan och ville ut igen. Oj vilken lättnad  det blev, jag skulle bli ännu mer ledsen om han dött. 

                   

        Jag kom att tänka på en visa jag har där mor och dotter  

            sjunger , jag skriver ner den här, visserligen handlar visan 

            om en svala , men det hade kunnat vara en talgoxe.

 

 En liten flicka på en fem sex år 

såg jag i parken där jag ofta går 

då hon fick sen svala skratta hon så glatt

jag blev så rörd när så den lilla sa

 

Flyg fågel flyg med små vingar som du har 

flyg fågel flyg tag en hälsning med till far

han är långt borta så berättar mor 

å det var länge sen han från oss for

 

Om du var större bara lite grann

kanske jag kunde satt mig på där fram

tänk om jag också kunde flyga bort med dig

far blev nog glad när han fick syn på mig

 

Flyg fågel flyg med små vingar som du har

flyg fågel flyg tag en hälsning med till far

han är långt borta i en fjärran hamn

å, vad jag längtar till hans trygga famn

 

Jag ska nog skriva bara jag blir stor

å gå till skolan för det säger mor

vill du ge far en liten blomma ifrån mig,

 ryckte så upp en blå förjätmigej

 

Flyg fågel flyg med små vingar som du har

flyg fågel flyg tag en hälsning med till far

Säg att han kommer innan jag blir stor

säg att han kommer hem till mig och mor

   

Av Maywie - 24 oktober 2010 21:57

     I fredags skrev jag här en hel del och stoppade in foton gjorde en paus medan vi åt och drack lite vitt mouserande vin OCH  när jag fått  påfyllning i glaset så slår jag ut det över bordet, jah det var bara att torka opp det och fylla på igen.

 Om min man åtminstone kunde ha sagt " vad faan håller du på med", nää då han bara sa jaha så kan det gå.

        

  Det var ju inte bara det, när jag satt mig här igen och skrivit och satt in bilder och var klar för dagen , tänkte fortsätta dagen efter och jag tror att jag klickade på Spara som utkast så försvann det åt......    

 

Nu har jag inte gjort ett test för att se hur det går så jag hoppas att detta inte går samma väg.

 

 Tänk vad man kan hitta när man har kameran med sig när man går ut. Hittade dessa små djur på gatan, små skalbaggar av något slag överallt  och överkörda också   

 för att inte tala om denna håriga typ  

 vad det nu kan vara men den var söt. Nu var det så att det blåste skapligt den där dagen  så när jag gick där kutig med kameran så blåste den iväg , den rullade , men så smångom stoppade den och jag  hann knäppa av. 

   

    I morron är det måndag har tänkt åka in till stan för att hitta mig en mössa men jag får se hur vädret blir

                               

Av Maywie - 22 oktober 2010 22:25

   Tiden lider och vi med den, jag får inte ihop vad jag ska skriva om, det får bli vad som helst. I natt har det i alla fall snöat ett par cm och vi som skulle åka in till stan och veckohandla, sommar däck på bilen. Jag sa att jag kunde ta bussen men visste inte om den också hade sommardäck. Hur som helst så gick vi ner till garaget, bilen står ju i ett varmgarage , men vad hjälper det när det är halka på gatan. Vi åkte iväg och det gick bra  hamnade först på Ica Maxi  sen City Gross och där fika vi tillsamman med min bror och hans fru. Fikat där kosta bara halva priset mot vad det kostar om vi skulle fikat på konditori, man är ju lite snål, men det smakar gott.

 

                

  Samtidigt som jag sitter här och skriver så lyssnar jag på Karlavagnen på radion , i kväll handlar det om vänner.  För min del tycker jag att det är  bra med vänner men man ska bara ha en vän som man kan prata med om allt. Men vad gör man när den vännen sviker  och det inte längre blir samma kontakt som tidigare. Får man ett intresse av något slag så kan man väl hålla kontakt ändå och inte låta intresset gå före, jag blir väldigt besviken i sådant fall.

                                       

                                                   

  

   

Presentation


trefina

Välkommen till min sida

trefina

trefina

2 besvarade frågor

Klocka

Väder i Norrköping

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards