trefina

Alla inlägg under december 2010

Av Maywie - 31 december 2010 23:48

  ETT GOTT NYTT ÅR ÖNSKAR JAG ALLA PÅ BLOGGEN

Av Maywie - 28 december 2010 19:08

  Nu har min son med fru kommit hem från resan i norr, hela resan har gott bra vägarna fina och trafiken flöt lugnt. De kom hem vid midnatt . Min sonhustru ringde på förmiddagen och var väl lite trött och en rejäl förkylning.  Så nu kan jag koppla av och så har äldste sonen med sin fru åkt till Kanarieöarna en vecka så det är bara att hoppas att allt går lika bra för dom. Bil från Kalmar till Malmö sedan flyget.                      

 

 Vem längtar inte till ett varmare väder, men jag vill helst inte åka utomlands. Förresten, jag skulle inte orka med att resa utomlands, nu är är jag 70+ känner att orken tryter.  Men så är det så att när mina barn varit ute och rest och de berättar och ev. visar bilder DÅ är jag ute och reser.        

Av Maywie - 26 december 2010 21:36

 Det är söndagkväll och vi lyssnar på radion bra musik sedan kl.19 till kl 22, varje söndagkväll. Sista timmen är det bara gamla nostalgilåtar med Eldeman. Det är skönt med musiken söndagkvällar för det är inget bompabompaväsen. Så har vi ätit lite julmat som fanns kvar,  ja  på lunchen blev det pannbiff med lök  men när  kvällen kommer och det är annandag jul så måste man kanske äta opp julresterna för sen kommer ju nyår.   Nu har jag gjort iordning  var sin Irich Coffee     mumsfilibabba, smuttar då och då,  lyssnar på radion och skriver en rad emellanåt.   Tänker på min mellanson och fru som åkte till Kalix onsdag före jul och nu är på väg hemmåt till Stockholm, nittio mil att åka, hoppas de övernattar någonstans  för det är visst snökaos norr ut, Något liknande  som de hade i Kalmar , men vi som bor i Kolmården fick bara någon lokal snöby en stund. Min son sa visserligen att de skulle åka i ett sträck hem men jag hoppas innerligt att de inte gör det.  

  Ja ha ja, så har denna helg gått , jag känner mig ganska så nöjd trotts att jag går på kryckor och går på ett ben men jag får stödja på den brutna och gipsade benet mer och mer. Men vi var tvungna att be min bonusdotter om hjälp julafton  med maten och hennes två flickor hjälpte till, den äldsta 21 år jobbar i Göteborg på en restaurang  så hon kunde duka fint och 14- åringen var duktig på att fixa mat. Hon t.o.m hade bakat en slags kladdkokoskaka hemma och bjöd på den  till kaffet, t.o.m bonussonen  övervakade det hela så vi inte glömt något när vi satt oss till bords. Det blev en fin julafton  år 2010. 

 

                                                     

 

Av Maywie - 25 december 2010 11:40

 Så var julafton avverkad, det var full fart hela dagen. Min mans dotter med döttrar kom tidigt för vi hade bett om hjälp eftersom jag har mina kryckor att hålla mig i.   Bettan var hur duktig som helst. den största matlagningen hade jag själv försökt klara av några dagar innan. Men så är det sådant som ska göras på självaste julafton och det klarade alla tre tjejerna av, med lite frågor om det ena och andra,  Bettan var ju den som stod vid spisen mesta tiden hon var visst lite svettig.  Måste säga att både Hans och jag var mer än nöjda med hjälpen vi fick      Jag hade ju hittat ett intressant recept till revbensspjällen med chiliglaze och dom ville jag bara göra. jag gjorde förarbetet med dom som tog några dagar sen fick Betten grilla med glazen  och goare spjäll har jag inte ätit. Detta recept kommer på kattegori Mat.  

Så kom kvällen med julklappar  och Hans och jag  fick  två underbart vackra ljuslyktor av flickorna och jag en extern hårddisk till datorn   till mina bilder av Hans , jättebra.

   Vi var sju personer denna jul och det var hur bra som helst bl.a att "mina" bonusbarnbarn 14 och 21 år kom hit och ville fira julen hos oss.

 

    

 

             

 

            

 

 

Av Maywie - 21 december 2010 10:47

Dagarna bara går och jag får inget gjort, sitter för det mesta framför datorn men nu måste jag göra ett uppehåll, Ska lägga på lite nya dukar och plocka fram julsakerna, det ska inte bli så många bara det blir den där stämningen. I kväll ska jag koka de rimmade revbensspjällen för i morron ska de glazègrillas. 

  Så sägs det på radion att vi ska få mera snö över julhelgen, det hoppas jag inte blir av för det vi har nu räcker och blir över.  

  Nu har solen gjort ett försök att komma fram, den får gärna skina hela dagen men jäklar jag som inte kommer  ut och kunna fotografera något när vi nu har fått så mycke snö som det sägs.    

 

 

Av Maywie - 20 december 2010 12:53

Ingen olycka, gu`skelov, eller ska man kalla ett bröllop för olycka, fniss.  Telefonen ringde på förmiddan, det var min mellangrabb, han pratade på som vanligt först sen frågade han om jag läst dagstidningen i dag. Det hade jag inte ännu, jag skulle leta på annonser, sen skulle jag ringa opp honom, Sagt och gjort men jag hittade inget som jag fastnade för, ringde min son och sa som det var, då skulle jag titta på familjesidan och hittade bara barn som fyllde år. Råkade vända blad och där fanns en  liten annons om vigda. Jag blev alldeles mållös , tittade bara på annonsen och läste min sons namn och hans tjejs namn, vigda. Jag som inte fått veta någonting. Herre gud unge vad har ni gjort? utbrast jag och tårarna började trilla. Ingen hade fått vetat någonting, bara brudens mamma som de ville ha till vittne och hon visste heller ingenting förrän hon hade skrivit under  vigselpappret, utan att veta vad hon skrivit under för.  Jag säger bara,  "jäkla ungar så hemlighetsfulla dom är".  Ja så är det i dag. vill de gifta sig eller föda barn så gör de det sen fortsätter  livet som vanligt igen som om ingenting har hänt , bara dom är lyckliga. Jag är glad att jag i alla fall fick reda på det. KRAM PÅ ER.

  Ja, så är det detta med julhelgen, det ska inhandlas en massa mat som hör julen till. Min man åker fram och tillbaka till stan och handlar flera gånger om, jag försöker tillaga maten stående på ett ben och kryckor i händerna , det blir nog bra så. Jag kanske blandar ihop jansson med strömmingslåda. 

  En massa snö  50-60 cm har det kommit och kallt -10, skönt att slippa gå ut i detta men samtidigt längtar jag att få lite frisk luft och lite färg på kinderna igen. Får väl öppna balkongglaset och hålla huvudet i öppningen en halvtimme  två gånger om dagen. 

 Nu ska jag ta mig en macka sen ska vi se på tv.

 

                                       

Av Maywie - 10 december 2010 22:16


....det kan ju hända den bäste, som sagt.  Jag skrev i det förra att vinter ska det bli, och det blev vinter , tror att större delen av vårt avlånga land har fått sin beskärda del. Den ena vinter är inte den andra lik, förra året kom vintern en vecka före julafton och det kom så mycke så folk började tröttna tidigt. De fick redan då så de teg, i år hörs ingenting om att vad kul med vinter inte ens barnen är ute och leker, alla har gått i ide. Tänk om man kunde göra som björnarna, vad skönt , och det har jag nästan gjort. Jag åkte in till stan och skulle hämta en jacka som fick ny dragkedja åt min man, klarade hela vägen till bussen och kom intill stan och inte var det sandat överallt där jag gick men försökte att hitta skapliga fläcar att gå på. jag är ju lite konstig , alla hala fläckar drar mig till sig och så är jag där , men jag klarade allt . Tog mig hem från bussen genom en ganska stor  parkering, bilar hade kört mycke där och jag klarade mig. Så kom jag till slutänden av parkeringen och svänger vänster ner mot porten av huset jag bor i,  det går lite utför klarar det, ytterligare lite utför fast brantare, ser att det var skrapat och sandat med stora stenar , det är inte sand. OCH , där låg jag som en padda, och inte visste hur jag skulle kunna resa mig opp. Det gick ju så småningom men ojojajajoj va det gjorde ont, ONT SOM FAN. ja sen blev det som det bruka gå man hamnar på sjukan blir röntgad och  gipsad, en stor spricka på 4 mm.öppning, sova kvar över en natt och röngad igen. Nu har det gått sjutton dagar och har hoppat omkring med en gåstol och fått ont i andra knäet och axlar av stor belastning. Var på återbesök i dag  och blev omgipsad och får gå så nu i fem veckor till och börja nästa vecka att stödja litelite på foten i fyra veckor och den femte veckan kunna använda mig av rollatorn. Vad jag längtar till den dagen , bara fem veckor kvar, ujujuj.    

       

    25 - 11 - 2010                                    10 -12 - 2010


                                                      


Presentation


trefina

Välkommen till min sida

trefina

trefina

2 besvarade frågor

Klocka

Väder i Norrköping

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< December 2010 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards