trefina

Alla inlägg under mars 2011

Av Maywie - 19 mars 2011 21:35

                                            


2 medelstora morötter  - 50 gr smör eller margarin

5 dl morotsjuice - 5 gr jäst  - 1 1/2  tsk salt

 2 msk socker - 7 dl vetemjöl special med fibrer

 7 dl Manitoba cream mjöl  Märke Finax ( för bättre jäsning )

Skala och finriv morötterna . Smällt fettet i en kastrull , häll i morotsjuicen och värm till 37 gr. ( fingervarmt )  Smula sönder jästen i en bunke ,häll i juicen och rör tills jäste har löst sig.

 Tillsätt morötter, salt,socker och nästa allt mjöl , Börja med Manitobamjölet. Arbeta till en smidig deg , jäs den övertäckt c:a 30 minuter.

 Ta upp degen på mjölat bakbord och knåda den lätt. Dela den i två längder och skär varje längd i 10 bitar. Foma till runda bullar och lägg på pappersklädda plåtar .

Av Maywie - 18 mars 2011 22:04

      '

 Vad håller jag på med, har jag blivit gammal , nu har jag glömt att skriva här. Först vill jag visa en vessla eller kanske en hermelin, i vilket fall som helst så är den jättesöt jag skulle vilja ta den i min famn. Vi har ett kolloniområde med smålotter alldeles i närheten av bostadsområdet och vi gick där en dag och såg något som jag trodde var en skata , något mörkt och vitt. Tittade igen då kom den tillbaka opp ur snön såg att det var en vessla, som jag tror då att det är en hermelin. Den lekte liksom lite tittut med mig sen stannade den upp och bara stod där och tittade på mig så jag pratade med den , verkade inte vara rädd, synd att jag inte hade kameran men så dök den ner i snön igen men oj vad den var söt. Hade jag sett rompan på den då hade jag med all säkerhet kunnat sagt vad det var. Denna bild är hämtad från nätet.

   Det var det djuret och så lite om vår hund, han är liksom katten en soldyrkare, nu när solen kommer in på balkongen så ska han absolut ut där och lägga sig i sin korgstol och sola. Balkongen är inglasad som tur är. men han går där först och tittar efter solen tills den kommer till stolen så hoppar han opp där och sover tills han tycker det är för varmt, då går han in och kyler av sig sen går han ut igen.   Och inte nog med det han är en hejare på trisslotter. Vi köper tre triss till varje lördag , husse matte och Bino , så håller husse ut lotterna som en solfjäder och Bino får ta en och gå till matte med den. så skrapar vi Binos lott sist och han vinner  nästan varje lördag 25- 50- 75 Han har haft 1700 :- som vi använt till munsanering ,  nu har han 1500:-. Hur ska detta sluta, det är lördag i morron igen.  

 

Av Maywie - 6 mars 2011 22:32

Det är ju ingen mening att påbörja något nu men istället för att bara bläddra i datorn för att hitta något kul att läsa så kan jag väl kasta ner några rader.  Jag hade lika gärna kunnat tagit fram mitt handarbete och sitta här framför datorn med det ifall någon skriver till mig.   Bara bläddra i datorn är som att sitta på vårdcentralen och ta en ointressant tidning och bläddra i den ifall man hittar något som är läsvärt, och snart börjar man jäspa   och blinka törs man ju inte för då kan man somna, så kommer dom och ropar opp mitt namn , det blev min tur , men det var min man som sa något om att det var dags att gå ut med hunden och gå kissevarvet så vi får gå i säng sedan.  

Av Maywie - 5 mars 2011 10:28

.......snön bländar och det blåser +4gr. Det går mot vår,långsamt men säkert, nu sa dom på väderrapporten soligt och en temperatur på mellan 1-4 gr, så vi får ju vara glada att vi fått de +4 då. Men för den skull tänker jag inte vara ute hela dagen  för nu efter 11-kaffet ska vi in till Maxi och handla lite. I eftermiddag ska jag baka saffransbullar med mandelmassa.                                                                                                    I morron blir det morotsfrallor med  morötter, trotsar värken i händerna, det blir ju bara lite gympa med dom. Men en promenad i solen blir det ju ändå, för man måste röra på sig, bara nyttigt. Nu ska jag koka kaffe.


Eftermiddag. Som jag sa tidigare i dag så hade vi bra väder men från 17-tiden mulnade det på och den ena snöbyn  efter den andra kom, det var inget som fastnade på marken, det kommer massor med hotfulla moln, ser ut som trasiga trasor med fransar som rullar över himlen.

   Nu har jag inget mer att berätta för denna gång. 

Av Maywie - 4 mars 2011 21:55

Nu sitter vi här vid våra datorer i var sitt hörn i samma rum. Under helgerna fredag - söndag  har vi tv-fritt, vad skönt. Vi har en hel del vänner via datorn och det tycker vi är skönt, man får nyheter från hela Sverige och en del är riktiga vänner som man verkligan kan skriva till om allt. OCH framför allt inga hemligheter, ibland händer det att den ena av oss säger som så , ska du läsa här vad den eller den skriver. 

  Så har vi ett dansbandsprogram som vi är med i och där kan vi lyssna på dansmusik, hela dagarna om vi vill, men det räcker med helgerna . När man inte kan gå ut och dansa längre så kan man ju lyssna här hemma.        Ja, så gör vi under helgerna 

Av Maywie - 3 mars 2011 12:21

 Jo den nya byxfickan blev klar men vilket jobb det blev, fick dela upp det på tre småstunder i tre dagar, Försök får ni se hur svårt det är att jobba med stela jeans. Men jag ska göra om det för nu är jag trött på att gubben ska tappa både det ena och det andra. Men hunden är glad åt det tappade för det fanns ju hundgodis i fickan också, han har lärt sig att när husse tar på jeansen då måste han vara i närheten , mums

                 

                                   


                      

Eller där husse finns så finns det alltid något att få t.ex en puss.

 Bara inte husse gör med hunden  som jag gjort med mig själv, jag blev ju så hiskeligt sugen på något gott i söndags. Först var det middagen med pannbiff med LÖK  sen gjorde jag en liten minitårta med en massa gosaker  och den där farliga vispgrädden, på kvällen en bärpaj  men vanijsås. Allt detta var inte bra för mitt blodsocker och magen , fick en så otäck halsbränna på natten så jag trodde att nu brinner jag opp för gott. Så två dagar efter det vägde jag mig och hade gått opp två kg, och sockervärdet ligger lite förhögt. Men jag ska försöka minska ner på både vikt och sockervärde tills jag ska på årskontroll den 9/3. Men jag får skylla mig själv , det är ju självförvållat. 



Av Maywie - 3 mars 2011 11:34

VINTER

 Över snöklädda vidder drar kölden fram

De mörka kala grenarna piska mot vinden

Så gnistrande kallt i midvinternatt

 Så ödsligt tomt kring hus och kring gård

Endast räven tassar i vinterligt spår

 Där ute är det vinter

Men här inne är det vår

 För i minnet av en sommar

 som våran kan ingen kyla nå

                                      

 





Dröm om sommar

Så väller mörkret åter in i mina kvällars frönster

med sina regnrandiga rutor

och dessa stackars kalla lemmar tinar långsamt

vid ett värmeelement


O sommar

 innanför mitt frusna skinn

är du en ljusskimrande dröm

en värmande väntan


    












Presentation


trefina

Välkommen till min sida

trefina

trefina

2 besvarade frågor

Klocka

Väder i Norrköping

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3 4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2011 >>>

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards