trefina

Alla inlägg under maj 2011

Av Maywie - 30 maj 2011 20:49

 Nu ska jag försöka stoppa in något om mina handarbeten.  Detta intresse började rätt tidigt i min ungdom eftersom vår mamma broderade väldigt mycke. Jag kan inte minnas riktigt hur gammal jag var, kanska c:a 14 år och min syster två år yngre. Mamma köpte tre stycken uppritade dukar så vi skulle sy varsin. Uppritat med korsstygn så det var ju enkelt, vi fick välja färger på garnet själva och sen se vem som fick den vackraste duken när de var färdiga. Det var fyra blomkorgar men jämna mellanrun och bara blommor som fanns mellan korgarna. Vi satt där och sydde och mamma tittade till oss så vi gjorde rätt. Det var ju viktigt  hur trådarna skulle korsa varandra annars blev det ju inte bra. Hur som helst de där dukarna blev ju färdiga så småningom, och jag hade den finaste för jag hade den med ljusa glada färger , sen kom mamma duk  lite mörkare men syrrans den var väldigt mörk i färgerna men hon fick lika mycke beröm som jag fick. De där dukarna finns inte längre hos någon av oss , inte ens mamma som var villig att lära oss. Det blev en och annan liten duk man sydde men sen tog virkkroken över så det blev virkade alster i stället. Men hur det var så kom de där broderierna tillbaka , tyckte att det var roligare med det än virkning. Jag har inte blivit någon fantast i att brodera som en del är , det kan bli lite förmycke som hänger på väggarna. Nu mera försöker jag sy små barntavlor emellanåt till mina barnbarnsbarn och det kommer fler bbb. snar så jag hoppas jag hinner sy till alla.

 


 

 Dessa tavlor håller jag på med nu, men det får bli annat nästa gång.

                   

                     Här är en tavla som jag sydde till min man som han fick när han fyllde riktig pensionär. Han har varit sjöman i några år och han älskar båtar  och då tyckte jag denna passade. Men den var väldigt jobbig att sy, Blandade färger av garnet ibland upp till 3färger och samtidigt 5 trådar i nålen  för att det skulle bli en  dimensionell tavla.


 




En annan tavla som jag fick jobba hårt med var den som kommer här, jag sitter bara och tittar i en broderikatalog och ser denna. Istället för att skicka efter den så jag får ett mönster, plockar jag fram ett bra förstoringsglas  och håller över bilden som är 5x5 cm och försöker ihop alla korsstygn i olka färger.

                           

                                 


Det var jobbigt men jag gav mig inte och den blev fädig.


         Det kommer fler bilder här så smånigom  vart efter jag blir färdig.


Av Maywie - 30 maj 2011 13:05

Nu har min hund blivit bättre i munnen, han äter som om inget har hänt men fått reda på att han kommer att bli dålig igen för den där inflammationen kommer tillbaka förr eller senare, det är olika från hund till hund. Det kan komma snart till om ett par månader, stackars vovven.

    I lördags 28/5 var ner till byn på något som heter Åbydagen och dit fick Bino följa med , men det blev för mycke folk för honom så han fick åka hem igen. Sen åkte vi ner själva och det var lite uppträdande med barn som sjöng och uppvisning av gamla bilar.


   


 


  Men vi köpte inget , det är bara kul att någon gång titta på något annorlunda.  Sedan  åkte vi upp till en gammal nerlagd fabrik och där finns bl.a en stor loppislokal. Där hittade jag tre stycken snappsbägare i tenn, vi har fyra vinbägare ,  de kostade bara 8:- st så det var ju ett fynd. Men så skulle det vara squaredansuppvisning där , så det var därför vi skulle dit egentligen. Men kom inget folk , det var vi två och några kunder från butiken och de som jobbade där inne.  Det hade annonserats alldeles för dåligt om det , det fanns en lapp oppsatt just där. Men det var fint i alla fall, vi har själva prövat på det en gång på en uppvisning i Småland.


     

Se`n åkte vi hem till vår hund som fick vara hemma.

Av Maywie - 20 maj 2011 19:03

  Nu  har det varit dags med dammsugaren igen men denna gång betydligt lugnare, den stjälpte en gång men jag stod på benen iaf.

  I veckan har vår hund varit dålig,det blev veterinärbesök, inflammation  bak i käken med feber så han fick en smärtstillande spruta och så fick vi komma tillbaka dagen efter för de skulle ge honom en lugnande spruta så de kunde titta ner i halsen och sanera lite på tänderna. För det luktade SÅ illa om honom. Hämtade hem honom på middan och då luktade han gott, men de vill dra ut en massa tänder på hunden men jag vill inte göra honom mer illa än han haft nu. Tänk er själva att få 5-6 tänder utdragna hur det skulle kännas i munnen länge efteråt. Jag tror jag vill bespara honom det. Framtänderna ramlar av självt och försvinner inflammationen så får nog kindtänderna sitta kvar också, han blir 13 år 27/7


             

  Här får han glass av husse. Och glass har vi ätit det är gott, från 1:a maj är det tillåtet att äta hur mycke glass som helst men ajaj för blodsockret .  Vi har så nära till en nyöppnad glasskiosk och så kan man sitta på bänkar nära vattnet och titta på änder och kajor som går omkring borden för att leta efter rester.

Av Maywie - 17 maj 2011 21:58

Så var det dax igen, ni såg rätt det där om dammsugaren. Det var i fredags när jag skule dammsuga så ville den inte som jag ville , det har hänt förr. Den kommer alltid bakefter mig och jag tror att den ska trampa mig på hälarna. men det gör den inte men den trilskas rätt ofta och det säger även min man också. Men denna gång fick den för sig att den INTE skulle svänga utan stjälpte  istället, så böjde jag mig ner och skulle räta opp den men snubblade på slangen så jag snodde runt och satte mig på rumpan och slog övre ryggen och bakhuvudet i dörrposten, jag har fortfarande ont framför allt i ryggen. Men hur jag snodde runt vet jag inte för jag böjde mig framåt, apparaten fick sig en ordentlig utskällning och jag tänkte sparka till den också. Det sägs ju att blir man riktig förbannad så ska man slå på döda ting, men jag behövde ju dammsuga färdigt. sagt och gjort sen struntade jag i resten städningen  den dagen.

Av Maywie - 3 maj 2011 12:15

Så här långt har vi kommit  i år och jag är lika slö att skriva men det ska jag som vanligt råda bot på.

En elak vinter har vi haft som vi trodde skulle  ligga kvar till midsommar och stackars fåglarna i kärret det frös ju för dom också


 


Men så småningom började minusgraderna stiga och visar snart på + grader och det blev snart vår. När vi var ute på våra promenader så tittade vi alltid på snön och sa att i dag har det sjunkit undan mera. Fåglarna började sjunga, vi lyssnade och kunde vi så skulle vi förska sjunga med , åtminstone jag blev gladare av sången.

         

       


Det blev  varmare och varmare och påskhelgen för att inte glömma den , det var den finaste påsk  vi haft sen , vet inte när. Denna påsk var vi själva med min mans bror. Ungdommarna  hade annan plats att fira påsken på i år.

          

                    

  
   Påsken flöt undan och det började bli lite svalare i luften, och det tyckte jag var skönt för vi hade ju som varmast  23 gr det var lite tungt att andas när jag var ute på promenader.

        Det började närma sig 30 april,  vi  skulle vi ge oss iväg någonstans  för att titta på valborgseld eller skulle vi vara hemma. Det var väldigt mulet till och ifrån, lite hotfullt .  Men hur som helst så snackade vi med vår hund om att vi skulle ut ett tag och vi  kommer snart hem , slängde ut en näve godisar på hallgolvet, så gick vi iväg. Tog bilen in till stan och åkte igenom till ett bostadsområde vi bott på och till en kyrka som brukar ha valborgseld fyverkeri  och försäljning av diverse slag som kaffe korv lotter. glass vet jag inte. Glass ville vi absålut inte ha ändå för det var så kallt så hade vi köpt glass och ätit så hade vi stått där som isfigurer av kylan både på ut- och insidan. Så var det dags för brasan och den förbaskade röken och brandflagor slog emot oss av blåsten  där allt folket stod på den  enda tänkbara plats. Om vi inte skulle ha gått ner på Söderleden och ställt oss i trafiken .  Det var ju bara att gå därifrån  och bort till bilen och åka hem . Tog en wiskygrogg men jag blev inte varm på hela natten , bara frös mig igenom  natten.

  Det har inte varit skönt en enda dag sen dess och i dag har det kommit snöbyar flera gånger om, den 3:e maj 2011. 

 Hoppas värmen kommer tillaka.


            

Presentation


trefina

Välkommen till min sida

trefina

trefina

2 besvarade frågor

Klocka

Väder i Norrköping

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards