trefina

Alla inlägg under oktober 2012

Av Maywie - 16 oktober 2012 09:45

Det fick inte vara bra väder förlänge, men vad gör man, blundar och går vidare. Det är ju höst och hösten har varit allt för lång, ända sen våren skulle gå över till sommar då kom hösten. Ja, mina vänner dessa årstider vi hade förr var väl underbara, men nu mera vet man inte var sommar höst vinter och vår växlar om.

   Det är inte så konstigt att en del människor blir deprimerade, jag är nog en av dom. Nej, nu får vi inte deppa ner oss opp med humöret och se på vädret och tänk,  " Det är ju vi själva som bär skulden till de annorlunda årstiderna.     Men jag får glädja mig åt de pengar som trillar in till mig lite då och då

  Var till banken en dag och skulle ha en summa pengar men det fanns inget kvar , sa då att jag kan ta denna peng men den satt fastklistrad.

  Skam den som ger sig, lämnade istället in tipset och köpte mig en trisslott. På tipset fick jag 86 kr och på trissen 60 kr. Lycklig gick jag tillbaka till banken och visade opp vad jag fått i vinst och la opp ett vackert leende till banktjänstemannen , då sa han : Får jag följa med på en jordenruntresa? "Visst" , säger jag , " om jag får denna sedel också " och pekade på den fastklistrade 500000:-   Jag fick sedeln och stack min väg med ett glatt leende. Tro`t om ni vill.

Av Maywie - 12 oktober 2012 22:07

  I eftermidags åkte vi in till stan för vi skulle ha något ätligt till kvällen, hade bestämt att vi skule ha varsin kycklingklubba grillad och till den hemgjord potatisgratäng. Först till City Gross och kollade om vi hittade en bra brödburk med ev. tre burkar i varandra , men det fannas ingen där. Men det blev ett pkt. rökt kalkon i skivot för 10:- . Sen åkte vi till Willys för jag behövde soppåsar, visserligen köper vi en kasse för 2:- när vi handlar men lite dyra till soppåsar. Det fanns 30-L  25 st i rullar, två för 18 :- alltså  36 öre st. Köpte då fyra rullar, över till ica Maxi för att titta efter en brödburk, fem cm för hög och 245:- för dyr, tror jag ska titta på loppis , kan få den för en tia.

Så åkte vi hemåt och började med maten, skulle smaka gott med grillad kycklingklubba, MEN när man tagit en bit kött till munnen så blev det till mos meddetsamma , den var i möraste laget, behövde inte tugga den, smakade inte grilad kycklingklubba.  

Av Maywie - 12 oktober 2012 20:53

 


 Mina två Clivior som jag har tagit från moderplantan som sidoskott har blivit så här stora och den ena blommar nu och den andra har "fått barn", grattis. så ska jag försöka bereda plats för några pelargoner som stått ute i sommar, för att se om de tar sig inne och kan hålla livhanken tills i vår.

Då kan de få en chans att komma ut igen. 

  

 

Så har jag bakat ett gott kaffebröd, tack vare en f.d svägerska till mig. Hon och hennes man var på besök här i somras och vi pratade om detta med socker i bröd . Nu har vi tittat efter hur mycke socker det är i bröd vi köper, men jag saknar hembakat. Då säger men svägerska att varför inte använda rårörsocker . Sagt och gjort, jag letar opp rårörssocker på datorn  och hittar ett recept  på bullar och dom ska jag baka så länge jag orkar trots min värk i händer och armar. Nu senast bakade jag längder men nästa gånga ska jag byta ut vaniljsocker till kanel istället .

 
 
   

 


Nu behöver vi inte leta i butikerna efter gott kaffebröd och inte stiger blodsockret heller av detta.

 

 

 

Av Maywie - 7 oktober 2012 21:30

 Jaha, så var det så dags igen,bara att sätta igång . Det växer både det ena och det andra i huvudet när jag är ute och går om vad jag ska skriva här men när jag väl sitter här så är det bortblåst. Vackert är det ute med alla färger på träden, som jag sagt tidigare så känner jag ett visst lugn av detta,    

                                                                    

 

Tycker om att gå de promenader vi går men vad jäkligt det känns i kroppen innan jag kommer ut. Det finns så mycke att titta på i naturen  när man väl kommer ut, alla dessa träd och de små växter på  marken som  försöker hålla igång trotts att vi är inne i oktober, Vi har ett gullvivestånd ute bredvid altanen och det har blommat över en månad nu, men nu är det bara en blomstjälk kvar som ser så pigg ut, undrar om det kommer fler blommor , en och annan pensè finns kvar,  lite astrar  ringblommor och inte att förglömma dessa pelargoner som blommar så ihärdigt .

          

 

 

 

 

 

 Jag är så glad åt dessa blommor, jag har försökt att sköta om dom så att de ska trivas. Jag blir lika glad åt de blommor ute i naturen som jag ser gör ett  tappert försök att stå ut innan den värsta kylan kommer, men de kommer igen nästa år igen. En del sorter får man hälpa till med som att så nya.

   Då är det värre med skolan i samhället som min man gått i , i alla 7 klasser. den håller på att rivas p.g.a väldig "sjuk" av mögel, jag följer hela rivningen och ska försöka hänga med till det står en ny skola där .

 

 

Så här såg den ut i våras av smältvatten från snön och så här  ser den ut nu

 

 

 

 

 

Jag är där 3-4 gånger om dagen och fotograferar. men den nya skolan växer inte opp självt , där måste man anlita folk som kan bygga.


 

   

Presentation


trefina

Välkommen till min sida

trefina

trefina

2 besvarade frågor

Klocka

Väder i Norrköping

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2012 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards