trefina

Direktlänk till inlägg 2 september 2016

Pensionärssemester

Av Maywie - 2 september 2016 22:40

       Nu har jag verkligen gjort bort mig. Innan siste augusti hade jag skrivir en hel del och satt in bilder  men bara sparat som utkast. Och vad händer, jo glömmer att det är snart är slut på månaden . i.o.m det så försvinner det jag skrivit och alla bilder som jag lagt in.

  Nu ska jag göra ett nytt försök fast med ett annat utlägg än det förra som ingen fick läsa. Det får bli på ett annat sätt och inga utsvävningar .

 Vi hade bestämt oss för att ta en så kallad pensionärssemester. Köpte ett länskort , 725:- för att åka så mycke som möjligt i hela Östergötland. Vi hade semester från vår dagishund över sommaren, och innan man blir orkeslös och en bra sommar som vi haft så skulle vi se oss omkring.

 Visserligen hade man geografilektioner när man gick i skolan, läste om Sveriges olika landskap. men det jag kommer mest ihåg av är ju Östergötland och dess städer, eftersom  vi är östgötar båda två.  Vi , min man och jag, kom överens om att här ska åkas, det blev buss- spårvagn och tåg om vartannat, i c:a 2 månader. Vi åkte ju inte hela tiden vi var hemma emellanåt. När man har ett länskort kan man åka hur man vill och vilka klockslag som helst. Tåget Östgötapendeln går ju varje kvart, så det är bara att ta nästa om man inte hinner med som stack iväg innan man hinner fram. Så vi tog det lilla lugna. Det blev Linköping  med besök på Ikea, Motalavandring och på hemvägen hoppade vi av i Linköping igen. Det blev  Vadstenavandring  och en dag åkte vi till Skänninge för att jag såg från tåget en gång att denna stad är kanske en mysig stad.   Vi tog en resa dit och det var verkligen en mysig liten stad. Medans vi var där så kom vi på att det är snart marknad där så vi tar oss en sväng dit när det är dags .  Sagt och gjort vi tog oss två dagar till marknaden för det var så stort så man hinner inte med allt på en dag.  Dessa somriga veckor åkte vi flera gånger om, man vet inte om man hinner med detta en gång till med en sådan sommar som vi haft. Man är ingen ungdom längre , men vi tar en sommar i taget.


        

        

 

Var till IKEA, inhandlade en badrumspall och kuddar, till net-on-net köpte en ny skrivare till datorn


        

Fyra cyklister gjorda av en buske,  runt en rondell i Motala cykelstaden.

    

    


Motala hamn , riksväg 50 så kallade Motalabron över Vättern och början till Göta kanal som går söder ut. Ute-toa, obs inte dass.


       

Mjölby var ingen oäven stad , nu var vi bara i själva centrum och där tyckte JAG såg lite mysigt ut. Men jag kan mycket väl tänka mig att vandra bland hyreshusen, bl.a. för att jämföra med hur vi bor här i Åby, c:a 5 km från Norrköpïng

"""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""

Så hade vi kommit till Vadstena, inte för att bli intagna där som det sa´s förr. Nej då, jag har varit där en gång tidigare, men som jag minns det så såg det annorlunda ut. Tror det är nästan 40 år sedan, tänk vad man kan minnas fel.

             

Här är i.a.f klostret och den gamla järnvägsstationen med biljettluckan vilket fascinerade mig verkligen, jag är så pass gammal så jag har varit med om att lösa biljett vid en sådan lucka.
                  

Det blåste upp till oväder så vi försökte att se till så vi kunde åka hem ,  det såg ut som om

det skulle vara tråkigt att vara där. Det kanske kommer fler tillfällen att åka dit.

 

                    

  Så kom de dagar som det var marknad i Skänninge, det var så mycke att se , så vi tog oss  två dagar att åka dit på. Vi har ju all tid på oss så vi tog det  lite lugna.  har aldrig varit på en så stor marknad men nu har vi det. Vi hade i alla fall tur med vädret.                                           

      


   
                                







 









 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maywie - 13 mars 2022 22:46

Nu är det time för läggdags, när jag äntligen sitter här med min dator, så skulle jag skriva lite också.  Men icke sa nicke. det får bli nästa gång jag sätter mig här. Jag känner mig ganska trött och sängen väntar. Godnatt sov gott. ...

Av Maywie - 30 januari 2022 22:05

Sitter här och fryser, termometern inne visar 24 gr men det blåser genom otäta väggar.  Så är jag hungrig, det blev inget köpt i butiken idag  så promenaden blev bara halvvägs pga att det blåste så förbaskat,  och halkigt så det var bara att gå hem t...

Av Maywie - 29 januari 2022 10:07

Godförmiddag, vi hade tänkt oss en promenad ner till byn, det regnar och är rent allment dålig. Visserligen slipper vi snön, det kan komma lite ibland men försvinner lika fort.  Väldigt dåligt vinterväder så nu längtar efter sommaren.  Jag har ju m...

Av Maywie - 26 december 2021 10:05

      Godmorgon på tredjedag jul, det har blivit ett stort hopp från förra gången jag skrev, så nu tänker jag försöka hålla mig kvar. Ibland faller lusten bort men det ska jag ändra på.  Julafton blev bra med ett besök, tre år sedan vi sågs en...

Av Maywie - 27 november 2021 22:55

Ett tredje försök,   i gårkväll skrev jag en hel del  men bara hälften av det kom med , bilden förstor , kanske det berodde på det eller????. I kväll har jag försökt skriva igen och då kom detta inte in alls. Vad är felet.  Försökt att skriva till ad...

Presentation


trefina

Välkommen till min sida

trefina

trefina

2 besvarade frågor

Klocka

Väder i Norrköping

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2016 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards