trefina

Alla inlägg den 27 juni 2014

Av Maywie - 27 juni 2014 09:57

  Så var det gjort, har städat opp på mitt stora skrivbord, det finns bara några komihåglappar kvar och några "kladdlappar" som jag ska gå igenom om det bör skrivas in i en bok om viktiga komihåg.

  Det är snart slut på juni månad också , hörde på radions väderrapport i morse det lät som riktigt höstväder, dimma och kanske lite frost. Det påminde mig om den tiden som barn och det var dags för potatisupptagning, då var det höst, så fick även vi som barn då hjälpa till när mina föräldrar bodde på bondgårdar. Det var inga stora fällt med potatis och inga maskiner som gjorde jobbet, så det var bara att jobba för hand. Om jag inte minns fel så hade vi ledigt från skolgång  några dagar för vi skulle hjälpa  bönderna med potatisplockning. Då, minsann , var det inte tal om utnyttjande av barnarbete. Lika så på våren när bonden hade sått kålrötter och dessa hade kommit opp 1 dm  så skulle vi arbetarbarn och de som ännu inte hade flyttat hemifrån, hjälpa till att gallra. Där kröp vi på knäna och med en liten hacka och se till att det blev en viss längd mellan kvarstående plantor. Första och sista gången  som jag själv inte behövde vara med på sådant var året  1953    för jag  var fyllda 16 år och blivit gravid. Där emot fick jag se till att det blev ordentlig kafferast , så det var för mig bara att fixa kafekorgen. Nu mera är det maskiner till allt både sådd och upptagning.  Vad jag ville säga med det var att vädret känns lika dant nu som då.

 Nu har vi musikfestival i Norrköping ute på Bråvalla gamla flygfältet, i onsdags släptes de första camparna in och torsdag började musiken.  Fågelvägen här ifrån där vi bor och dit är det väl c:a 5 km men oj vad oväsen det är. Själva musiken hörs inte men BOMPABOMPA, de brassar på allt vad de kan. I dag blev det ett kraftigt oväder med regn och åska  och åskan slog ner på fältet för festivalen och skadade fem personer, varav en allvarlig men hjärtstillestånd, och många chockade, Usch vad otäckt. Nu är det lördag och söndag kvar sen blir det tyst därifrån.    



Presentation


trefina

Välkommen till min sida

trefina

trefina

2 besvarade frågor

Klocka

Väder i Norrköping

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2014 >>>

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards