trefina

Alla inlägg under januari 2011

Av Maywie - 8 januari 2011 21:50

Nu gör jag som jag vill även om det inte lyckas    sa musen

det blir ändå bara kaniner  


sa musens bästis, råttan   och skrattade


                                                  


                     

                                                  


                      

                                                  


                      .....till min annorlunda sida.   

Så nu gör jag som jag vill, älskar att ha en sida som jag kan sätta in lite fina bilder i, skriva annat som inte hör till själva dagboken, gör åtminstone ett försök och får se om det fungerar så. Det kan bli lite dikter som jag tycker om och vill dela med mig. En liten bra berättelse, även lägger till någon eller några bilder.

                                                              


                         Så välkomna in och titta och läs.

                  

 

 

                                       

                                          

 

                                        09-01-2011 

                      Tack Maria för att jag fick "låna" din dikt

 

                                   Årstidsdikt

                VÅREN= skir och frisk som gryningen

                SOMMAREN= ljus och vacker som dagen

                Hösten = grå och sval som kvällen

                Vintern= mörk och kall som natten

    

              Dagar komma och gå liksom årstiderna - året om.

        

                                   

                                          

 

                                         Snö i glitter

                               Snöglitter bland ris och stenar

                               Purpurskuggor i vinterkväll

                               Rimfrostbarr på granens grenar

                               Varmt och skönt under fårskinnsfäll

 

                               I mörktet tänds lampor i alla fönster 

                               I luften yr snöflingan vit och kall 

                               På frostiga rutor ritar barnen mönster

                               Nordan sveper fram över drivans vall

 

                               Blåkall is ligger nyblank på fjärden

                               Solen gör snöytan gnistrande gul 

                               En känsla av frid sprids nu ut över världen 

                               Med hopp om en fridsam och trevlig jul 

 

                                              

 

Av Maywie - 5 januari 2011 19:08

 Nu har jag provat på att gå ute med rollatorn i två dagar. Hans följer med och så använder jag halkskydden jag fick i julklapp. Men det går lite tokigt när jag inte kan böja vristen för det förbaskade gipset, hoppas jag slipper det den 13:e för då ska jag tillbaka till ortopeden. I vilket fall som helst så var det underbart att komma ut och få lite frisk luft, det är ju inte samma sak att stå på balkongen och " sniffa".  Vi gick bara runt huset men ska försöka ta mig lite längre för varje dag. 

  Har bakat en Ölandskaka i dag och i morron kommer min yngste son med tjej och har med sig en hemmagjord köttsoppa som de bjuder på och då kan jag bjuda på en kopp kaffe med Ölandskaka. 

Av Maywie - 1 januari 2011 20:16

Det sägs att man kommer ihåg det som ligger långt tillbaka i tiden när man blir gammal. Men så långt tillbaka jag kan minnas så vid varje jul får jag min barndoms jular i tankarna. Önskar ibland att man kunde önska sig en dag från förr  som man fick uppleva igen, som t.ex en julafton. Vi barn blev väckta på morronen och åt frukost som vanligt, och så på förmiddagen höll mamma på med all maten som skulle fram till julbordet.   Lite hade hon gjort i förväg men på julafton då skulle det tillagas lite till, det luktade så mycke mat.       Jag minns en julafton som de syskon som kunde hjälpa till att duka fick göra det, och jag fick följa med pappa ut till skogen för att hämta en gran som han tidigare sett ut. Sågade av den och snyggade till den från snö så bar vi hem den och satte den i rummet. När vi kom hem med granen så var det så mycke mat på bordet och ojoj vad gott det doftade. Så hjälpte vi till att klä granen, det var jättekul, pappa satte dit små julgransljus i små hållare.            Jag tror det var julmusik på radion också, riktig fin stämning, när klockan var tolv skulle vi äta julmiddag, jag både känner doften och ser hur mycke mat det var än i dag.  Det hade inhandlats en del jultidningar även då, de kom fram när vi hade  ätit, tidningen Biffen och Bananen  fanns då och den saknar jag i dag, den försvann för många år sen. Medan vi barn satt inne i rummet och tittade i dessa tidningar så diskade mamma, det pirrade i magen när klockan började närma sig sexsnåret på kvällen för då skulle tomten komma. Så var det dags, pappa började tända de små ljusen i granen och vi fick hålla koll på dom så det inte skulle börja brinna i granen. Så säger pappa att han måste gå ut ett varv och det var ju klart att tomten skulle komma då när han var ute, inte en tanke på att detta var pappa bakom tomtemasken.   Men gissa om vi var skraisna för tomten man knäade när man skulle fram och hämta paket och ta tomten i hand  tacka niga och bocka och säga "tack snälla tomten " för vart paket man fick. Men med åren lärde man sig att det var pappa som var tomten men man var nästan lika spak ändå  tills man blev lite tuffare och inte alls rädd längre. Nu mera finns det inga tomtar, vi satte tomteluvan på den som skulle dela ut julklappar,     God jul    

 

                                     

                                  

Presentation


trefina

Välkommen till min sida

trefina

trefina

2 besvarade frågor

Klocka

Väder i Norrköping

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards